Monday, September 27, 2010

oh this is cool :)

Okay , sabtu lepas aku ada terbaca blog seorang kawan baru paan (klik untuk ke blog beliau) dan ade terbaca satu post entry yg menarik dan berinfomasi (klik sini untuk lihat). Dan di post ini, aku pun nak share something yang aku tau . Mungkin lebih menarik dari paan atau sebaliknya , itu terserah pada pembaca (paan, kau jgn kecil hati) tidak perlu sebarang software , ape yang perlu hanyalah notepad :)

Langkah 1
Korang bukak notepad.exe korang
pada perenggan pertama korang type
dim message, sapi
perenggan kedua plak korang type
message=inputbox("type lah apa yang nak aku cakapkan","speak this")
pada perenggan ketiga korang type
set sapi=createobject("sapi.spvoice")
dan perenggan terakhir pula
sapi.speak message
So selepas siap korang type , ni hasil yang sepatutnya korang dapat atau korang boleh copy paste je contoh kt bawah ni

dim message, sapi
message=inputbox("type lah apa yang nak aku cakapkan","speak this")
set sapi=createobject("sapi.spvoice")
sapi.speak message



Langkah 2
Setelah siap semua langkah 1, korang perlu save kan notepad tu.
Korang klik pada file dan kemudian klik save as
pada file name korang letak je ape2 tapi mesti berakhhir dengan .vbs (contoh.vbs)
dan pada save as type korang select all files (sebelumnya adalah : text document (*.txt) )

Langkah 3
Siap dan korang boleh klik pada file tersebut :)

Selamat mencuba !

0 comments:

Post a Comment